Algorytm Instagrama 2021

Na początku istnienia aplikacji content na Instagramie był porządkowany chronologicznie. Jednak po kilku latach zdecydowano, że nie jest to najlepszy sposób serwowania treści. W 2017 roku wprowadzono algorytm Instagrama, który miał wpłynąć na efektywne wyświetlanie treści, tj. w sposób najbardziej adekwatny i odpowiedni dla każdego użytkownika.

Jak to jest z tym algorytmem?

Interesujesz się tematyką ślubną? Nic więc dziwnego, że w sekcji eksploruj większość materiałów, które widzisz jest związana z tym obszarem. A może jesteś na etapie urządzania mieszkania i propozycje jakie otrzymujesz podobne są do tych, które już zostały przez Ciebie zapisane? Dlaczego tak się dzieje? Algorytm wykorzystuje uczenie maszynowe, aby jak najdokładniej dostosować treści do konkretnego użytkownika. Konta i content z którymi wchodzisz w interakcje są zapamiętywane i na podstawie tego tworzone są sugerowane treści, które z ogromnym prawdopodobieństwem także przypadną Ci do gustu. Ma sens, prawda?

Nic dziwnego, że algorytm Instagrama to całkiem gorący temat. Co jakiś czas pojawiają się ekscytujące newsy pt.: „Poznaj nowy algorytm Instagrama.” Pewnie kojarzysz grafikę, która w lutym zawładnęła aplikacją: „Zapisania posta najcenniejszym składnikiem algorytmu.” A jak jest naprawdę?

Ostatnie rzetelne informacje na temat algorytmu Instagrama pochodzą z 2018 roku, kiedy to na konferencji przedstawiono składniki, które wpływają na pozycjonowanie treści w aplikacji.

Jak działa algorytm na Instagramie? Oto 6 kluczowych zmiennych

1. Zainteresowanie

Kiedy ogłoszono wprowadzenie algorytmu, jednocześnie zapowiedziano, że Instagram będzie pokazywał w pierwszej kolejności treści, które najprawdopodobniej zainteresują użytkownika:

Kolejność zdjęć i filmów w Twoim kanale będzie zależeć od prawdopodobieństwa, że będziesz zainteresowany zawartością, Twojej relacji z osobą publikującą i aktualnością posta.”

Krótko mówiąc, wszystko co widzisz na swoim kanale to połączenie Twoich zachowań na Instagramie. Najwyżej pozycjonowane treści (relacje oraz posty), to te od osób, z którymi najczęściej wchodzisz w interakcje. To typy postów, które lubisz, komentujesz, które są najbliżej Twoich zainteresowań.

W tym składniku kryje się też coś, co ma wpływ na ostateczne zainteresowanie, czyli… zaangażowanie.

Wiemy, że algorytm nadaje priorytet treściom, które cieszą się największym zainteresowaniem. Oficjalnie potwierdzono, że na zaangażowanie, które wpływa na ranking składają się:

  • komentarze
  • polubienia
  • udostępnienia
  • zapisania
  • wyświetlenia filmów

Kolejność dowolna. Nie ma potwierdzonej informacji, że zapisania są ważniejsze niż udostępnienia posta. Ale musimy wiedzieć, że wszystkie te czynniki mają niezwykły wpływ na zainteresowanie.

2. Relacje

Nie mylić z relacjami w ujęciu Instagram Stories. 😉 Instagram wielokrotnie podkreśla, że priorytetem aplikacji jest budowanie i wspieranie relacji międzyludzkich. Dlatego są one kluczowym składnikiem algorytmu. Ściśle łączą się z zainteresowaniem i zaangażowaniem.

Thomas Dimson, inżynier oficjalnie uznawany za twórcę algorytmu Instagrama, zdradził kim są według aplikacji ci, którymi wiążą nas relacje. Według algorytmu są to:

  • ci, których treści lubisz (mogą obejmować relacje, jak i nagrania na żywo)
  • użytkownicy z którymi wymieniasz wiadomości
  • profile, których szukasz w lupce
  • ludzie, których znasz w prawdziwym życiu

Instagram próbuje dopasować i rozpoznać relacje (i Twój poziom zainteresowania), gdy tylko zaczniesz obserwować kogoś, udostępniając Ci jego treści i monitorując, w jakim stopniu się w nie angażujesz. To dlatego jako pierwsze na Twoim wallu pojawi się zdjęcie opublikowane przez przyjaciółkę, która chwilę temu się zaręczyła, a nie influencerkę, którą obserwujesz od niedawna.

3. Aktualność

czyli inaczej mówiąc, terminowość/umiejscowienie w czasie. Instagram chce pokazywać posty, które są aktualne. W wyjaśnieniu tego składnika przychodzi nam także z pomocą wypowiedź Thomasa Dimsona. Według inżyniera: „Algorytm Instagrama ponownie porządkuje tylko nowe posty między Twoją obecną a ostatnią wizytą.” Co to oznacza? Jeżeli będziesz przeglądał Twój instagramowy wall wieczorem, a następnie włączysz aplikację dopiero rano następnego dnia, Instagram posortuje jedynie posty utworzone między Twoimi zameldowaniami.

Świetnym przykładem terminowości jest kolejność w jakiej pojawiają się Instagram Stories na początku Twojego kanału. Na pewno są to konta, wobec których wykazujesz zaangażowanie, ale także to te same profile, które z dużą częstotliwością publikują relacje. Dlatego pojawiają się jako pierwsze – nie dość, że Instagram wie, że łączą Cię z nimi jakieś relacje, to dodatkowo chce, żebyś był na bieżąco z ich treściami.

Pamiętaj, że algorytm bierze pod uwagę nie tylko zaangażowanie związane z Twoim postem, ale także sprawdza kiedy zdjęcie zostało opublikowane. Dlatego tak ważna jest regularność. Zbyt duże przerwy w publikowaniu mogą sprawić, że pozycjonowanie Twoich treści będzie osłabione. Co więcej, warto zwrócić uwagę na dostosowanie momentu publikacji posta do czasu, w którym Twoi obserwatorzy najczęściej pojawiają się w aplikacji. Pomogą Ci w tym statystyki.

4. Częstotliwość

Jeśli często zaglądasz do aplikacji, Instagram będzie pokazywał Ci treści, których ostatnio nie widziałeś. Jeżeli pojawiasz się w niej rzadziej, algorytm będzie próbował wyświetlić Ci najlepsze posty od ostatniej wizyty. Biorąc pod uwagę czynniki, o których pisałam wyżej.

5. Obserwowanie

Im więcej kont obserwujesz, tym większe prawdopodobieństwo, że nie zobaczysz opublikowanego przez część z nich contentu na swoim wallu. Instagram pokaże Ci na początku treści najbardziej adekwatne do Twoich zainteresowań i nawiązanych relacji. Jeżeli z kolei obserwujesz niewiele kont, możesz spotkać się z komunikatem: „Jesteś na bieżąco. Wyświetlono wszystkie nowe posty z ostatnich x dni.” Musisz wybrać co lepsze.

6. Zastosowanie

To w jakim czasie użytkownik konsumuje treści na Instagramie także wpływa na algorytm. Jeżeli jesteś typem konsumenta, który spędza w aplikacji tylko kilka minut, otrzymasz najważniejsze (według algorytmu) treści z całego dnia. A jeżeli spędzasz dużo czasu, na Twojej ścianie może pojawić się napis, o którym pisałam w akapicie wyżej. Z kolei jeśli chodzi o sekcję eksploruj, aplikacja będzie proponować Ci szerszy wachlarz treści do przeglądania. Tak – aby zatrzymać Cię na jeszcze i jeszcze dłużej… 😉

Podsumowanie

Zgodzisz się, że zaznajomienie się z algorytmem Instagrama, pomaga uporządkować plan działania na tej platformie? Ciągle słyszy się narzekania na ten „niedobry algorytm”, ale dobra wiadomość jest taka: masz na niego wpływ! Wykorzystując wiedzę związaną z funkcjonowaniem aplikacji zaplanuj strategię, która opiera się na publikowaniu wartościowych treści. Dorzuć systematyczność i autentyczność. To dobry kierunek. 🙂

Do następnego,

Beata

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *