Menu
Blog

Grupy niestandardowych odbiorców na Facebooku w teorii i praktyce

Kampanie wykorzystujące grupy niestandardowych odbiorców mają ogromny potencjał. W tym wpisie przeczytasz o teorii, a także praktycznym wykorzystaniu custom audience w działaniach promocyjnych na Facebooku i Instagramie. W jednym z ostatnich artykułów pisałam o trzech głównych rodzajach targetowań. Jeśli nie miałeś okazji go przeczytać, zachęcam Cię do zapoznania się z nim, bo stanowi on preludium do zagadnienia, które poruszę dzisiaj.

Czym są grupy niestandardowych odbiorców?

Krótko ujmując, są to bardzo lubiane przez reklamodawców grupy, dzięki którym działania remarketingowe są niezwykle efektywne. Można je tworzyć na podstawie informacji pozostawionych w:

  • Twoich źródłach, takich jak: witryna www (dzięki prawidłowo wpiętemu pikselowi), aplikacja czy baza CRM
  • źródłach Facebooka, czyli zawierających informacje pozostawione przez Twoich odbiorców, poprzez wchodzenie w interakcje z Twoją firmą na Facebooku, Instagramie lub Marketplace

Inaczej mówiąc, są to grupy tworzone na podstawie listy klientów, którzy weszli w interakcje z Twoją firmą.

Jak to działa?

W przypadku informacji opierających się na Twoich źródłach, masz możliwość utworzenia grupy odbiorców:

  • zbudowanej z adresów mailowych lub numerów telefonów Twoich Klientów (zahaszowane dane zostają dopasowane do profili na Facebooku, dzięki czemu można je wykorzystać w działaniach promocyjnych). Pamiętaj, że aby system mógł właściwie zmatchować użytkownika, adres mailowy podany podczas logowania do konta na FB musi być taki sam jak ten, którym dysponujesz
  • aktywnej na Twojej stronie www – obowiązkowym założeniem jest prawidłowe wpięcie i działanie piksela, który zbiera dane
  • aktywnej w Twojej aplikacji

Jeśli chodzi o źródła Facebooka, to możliwości jest znacznie więcej, ponieważ Twoje grupy mogą powstawać na podstawie takich źródeł jak:

  • filmy
  • konto na Instagramie
  • formularz kontaktowy
  • materiał błyskawiczny
  • zakupy
  • wydarzenia
  • strona na Facebooku
  • ogłoszenia na Facebooku

Jak je tworzyć?

Kliknij w menu (3 kreseczki na lewym pasku) po czym z paska narzędzi wybierz sekcję „Odbiorcy”.

Zostaniesz przeniesiony do sekcji Grupy odbiorców. Następnie kliknij na niebieski przycisk „Utwórz grupę odbiorców” – > Grupy niestandardowych odbiorców.

Określ źródło na podstawie którego utworzysz custom audience.

Grupy niestandardowych odbiorców w praktyce

Podam Ci kilka przykładów wykorzystania grup niestandardowych opartych na wybranych źródłach, dzięki którym Twoje kampanie będą jeszcze bardziej efektywne.

  1. Konto na Instagramie

To źródło, dzięki któremu kampanie, (zwłaszcza na IG) nabierają innego, lepszego wymiaru. Niestety nie mamy możliwości tworzenia grup niestandardowych odbiorców, które obejmują obserwatorów konta na Instagramie. Ale za to możesz utworzyć custom audience na podstawie poniższych zdarzeń:

Utworzenie takiej grupy pozwoli Ci kierować komunikaty reklamowe do osób, które angażowały się w Twoje profile w wybranej przez Ciebie retencji (dla każdego zdarzenia jest to maksymalnie 180 dni). Dzięki takiemu targetowaniu dotrzesz do grupy, którą w przeszłości zainteresowały Twoje treści. Dodatkowo tworząc grupę lookalike (bliźniaków behawioralnych) z tego customa, otrzymasz gotowy zestaw użytkowników, którzy są potencjalnie najbardziej zbliżeni do Twoich obserwatorów. O grupach podobnych odbiorców przeczytasz tutaj.

2. Strona na Facebooku

O ile w oparciu o konto na Instagramie nie masz możliwości tworzenia CA z followersów, to na Facebooku istnieje taka możliwość.

Jeżeli administrujesz kilka stron na Facebooku, pamiętaj aby sprawdzić czy wybrałeś odpowiednią. Tworząc grupę custom audience z fanów strony na Facebooku możesz kierować kampanie promocyjne dedykowane fanom Twojego fanpage’a. W jaki sposób możesz je jeszcze wykorzystać? Utwórz bliźniaków behawioralnych, dzięki czemu otrzymasz grupę najbardziej zbliżoną do tych, którzy lubią Twoje usługi lub produkty. Świetne, prawda?

3. Witryna

Jeżeli Twój piksel jest prawidłowo wpięty na stronę (sprawdzisz to przy pomocy wtyczki Facebook Pixel Helper) możesz utworzyć grupy odbiorców na podstawie 3 zdarzeń:

  • Wszystkie osoby odwiedzające witrynę – obejmuje całą stronę www, na której wpięty jest Twój piksel
  • Osoby, które odwiedziły konkretne strony internetowe – możesz wpisać konkretną stronę lub podstronę, która ma być uwzględniona lub wykluczona
  • Osoby odwiedzające wg czasu odwiedzin

Możesz także tworzyć grupy oparte o eventy na stronie www.

Chciałbym Ci bardziej przybliżyć ostatnią opcję, czyli tworzenie grup niestandardowych w oparciu o czas spędzony na stronie www. Jak myślisz czy komunikatem reklamowym łatwiej zachęcisz do konwersji kogoś, kto jest Twoim fanem i często zagląda na stronę, czy raczej osobę, która odwiedziła Cię przypadkowo? Dzięki możliwości dopasowania użytkowników do procentowego zakresu czasu jak spędzają na Twojej stronie, możesz kierować swoje reklamy do osób, które znają Twoją działalność, czytają bloga lub zaglądają do Twojego sklepu.

Pamiętaj, aby odpowiednio nazwać grupę odbiorców. Koniecznie uwzględnij zarówno info dotyczące zdarzenia jak i retencji.

4. Formularz kontaktowy

Grupy niestandardowych odbiorców mają także niezastąpione działanie w emisjach leadowych, których celem jest pozyskanie kontaktu. W przypadku formularza kontaktowego, możesz utworzyć 3 grupy niestandardowych odbiorców:

Jak je wykorzystać w praktyce?

  • Każdy kto otworzył ten formularz – tworzysz CA i wykluczasz tę grupę w zestawach remarketingowych kierowanych do osób, które otworzyły formularz, ale go nie przesłały
  • Osoby, które otworzyły formularz i przesłały – wykluczasz je z emisji leadowych, aby nie kierować komunikatów reklamowych do tych, którzy zostawili do siebie kontakt. Dodatkowo tworzysz LAL z tej grupy, dzięki czemu masz dostęp do bliźniaków tych, którzy złożyli leada. Już wiesz co dalej z nimi zrobić, prawda?

Pamiętaj o wykluczeniach

Jeżeli masz zamiar korzystać z grup niestandardowych odbiorców oraz tworzyć grupy podobnych odbiorców pamiętaj o stosowaniu wykluczeń w zestawach reklam. Jeżeli jeden adset kierujesz do osób zaangażowanych w Twój profil na IG, to w zestawie targetowanym do LAL z tej grupy, wyklucz pierwszą grupę. Dodatkowo, jeżeli Twoim celem jest przekierowanie użytkownika do strony www, wykluczaj tych, którzy w ostatnich dniach dokonali zakupu. Unikaj kanibalizowania się grup, które prowadzi m.in. do podbijania stawek.

Zwróć także uwagę na wielkość grup niestandardowych odbiorców, jeśli będzie ona niedostatecznie duża może się zdarzyć, że kampania nie będzie w stanie wydawać budżetu.

Wykorzystanie w kampanii

Aby wykorzystać grupy niestandardowych odbiorców w kampanii, przejdź do zestawu reklam i w sekcji dotyczącej grupy odbiorców wybierz tę, która Cię interesuje. Możesz od razu podejrzeć jej wielkość lub wykluczyć inną grupę, która rywalizuje z uwzględnianą.

Grupy niestandardowych odbiorców można dodatkowo zawężać targetowaniami po danych z Facebooka. Pamiętaj jednak, że nie ma sensu dodatkowo zawężać o zainteresowania grup, które z założenia zawierają odbiorców, na których nam zależy. Jeżeli stosujemy jakiekolwiek dodatkowe targetowania, to niech to będzie wybrana lokalizacja, płeć lub wiek wybranej przez nas grupy docelowej.

Podsumowanie

W tym wpisie starałam się kompleksowo przybliżyć Ci czy są grupy niestandardowych odbiorców oraz pokazałam Ci jak możesz je wykorzystać w praktyce. Wierzę, że te zagadnienie nie sprawi Ci już kłopotów, a wręcz uświetni Twoje kampanie.

Do następnego,

Beata

No Comments

    Leave a Reply