Algorytm Instagrama 2021

Przyznam, że przez długi czas patrzyłam na tworzenie reklam na Instagramie z poziomu aplikacji nieco sceptycznym okiem. Jak to tak bez Menedżera reklam? Bez dostępu do zaawansowanych targetowań i możliwości? Jednak w niektórych przypadkach ten model działania może okazać się nadzwyczaj efektywny. Zanim zdradzę Ci tę tajemnicę, pozwól, że przejdziemy krok po kroku przez utworzenie promocji z poziomu aplikacji. Pamiętaj, że aby mieć możliwość tworzenia reklamy na Instagramie z poziomu aplikacji, musisz mieć konto twórcy lub konto firmowe. Profile osobiste nie mają możliwości promowania publikowanych materiałów.

Jak wybrać cel promocji?

Zdecydowałaś się rozpocząć przygodę z reklamą? Wierzę, że upewniłaś się, że Twój profil jest gotowy na uruchomienie pierwszej promocji (z pomocą w tej kwestii przyjdzie Ci darmowy mini poradnik przygotowany przeze mnie w prezencie w zamian za zapisanie się do Newslettera). Zacznij od przejścia do zdjęcia, które chcesz promować i po prostu kliknij na niebieski przycisk „Promuj”.

Machina ruszyła! Musisz podjąć pierwszą poważną decyzję. Określenie celu reklamy, czyli miejsca docelowego, do którego użytkownik będzie kierowany po kliknięciu w komunikat reklamowy. Promując post bezpośrednio z aplikacji masz 3 możliwości:

  • Więcej odwiedzin profilu
  • Więcej odwiedzin witryny
  • Więcej wiadomości

Pierwsza z nich będzie przenosić użytkowników do Twojego profilu, zaś trzecia do skrzynki odbiorczej. Jeżeli wybierzesz drugą opcję, czyli „Więcej odwiedzin witryny”, zostaniesz przeniesiona do dodatkowej sekcji, czyli wyboru witryny internetowej oraz przycisku Call To Action:

Według mnie są lepsze sposoby na kierowanie użytkowników do strony internetowej, o których na pewno przeczytasz jeszcze na blogu (mowa o kampaniach implementowanych w Menedżerze reklam). Jeśli zdecydujesz się na promowanie contentu bezpośrednio z aplikacji, proponuję wybrać cel pierwszy (więcej odwiedzin profilu) lub trzeci (więcej wiadomości).

Definiowanie grupy odbiorców

Cel wybrany, zatem czas na wybór właściwych osób, którym wyświetli się Twoja reklama na Instagramie. Masz dwie możliwości: możesz wybrać automatyczną grupę zdefiniowaną na podstawie danych Instagrama lub utworzyć własną grupę. O pierwszej opcji dowiesz się chwilę później, a teraz przejdźmy przez tworzenie dedykowanej grupy odbiorców.

Nazwij grupę odbiorców tak, abyś wiedziała z którą promocją była ona powiązana. Możliwe, że w przyszłości będziesz chciała ponownie ją wykorzystać. Na tym poziomie możesz także określić lokalizację (regionalnie lub lokalnie), zainteresowania, a także wiek i płeć odbiorców. Gdy dane będą uzupełnione, na górze pojawi się informacja o potencjalnym zasięgu, czyli szacowanej wielkości grupy, do której maksymalnie może dotrzeć Twój komunikat reklamowy. Pamiętaj, że każdy przypadek musisz rozpatrywać indywidualnie, ale poza wyjątkowymi sytuacjami (np. gdy Twój produkt przeznaczony jest dla ściśle zawężonej grupy ludzi lub dostępny jedynie w określonym regionie lub lokalizacji) nie warto zbyt mocno ograniczać opcji targetowań. Postaraj się odpowiedzieć na pytanie kogo mógłby zainteresować promowany przez Ciebie materiał lub tematyka Twojego profilu (czy są to osoby zainteresowane wystrojem wnętrz, czy raczej gotowaniem; kobiety czy mężczyźni, osoby mieszkające w dużych miastach, a może za granicą itd.). Testuj różne możliwości, statystyki dadzą Ci najlepszą odpowiedź.

Budżet i czas trwania

Pamiętaj, że budżet ma wpływ na liczbę osób, którym zostanie wyświetlona reklama. Wraz ze wzrostem wydatków, zwiększa się grupa osób, do których możesz dotrzeć. Instagram na początek zaleca budżet w wysokości „przynajmniej 10 zł”. Niestety nie ma ściśle określonej zasady czy teorii, która podpowie Ci jak długo powinna trwać promocja i ile powinnaś wydać, aby przyniosła oczekiwane przez Ciebie efekty. Jest na to jeden sposób: testy różnych możliwości, ustawień, grup. To one dadzą Ci odpowiedź co w przypadku Twojego profilu lub biznesu działa najlepiej.

Gdzie wyświetli się moja reklama?

Niestety w przypadku tego rodzaju promocji (w przeciwieństwie do kampanii tworzonych z poziomu MR) nie mamy możliwości wyboru umiejscowienia, w którym pojawi się nasza reklama, a także dostosowania kreacji do placementu. Tworząc kampanie w Menedżerze reklam możemy określić, czy nasz komunikat reklamowy ma pojawiać się we wszystkich obszarach Instagrama (feed, stories, karta eksploruj), czy tylko w wybranych. Co więcej, możemy dostosować kreację do placementu, dzięki czemu w relacjach mamy idealnie dopasowane zdjęcie (w formacie 1080×1920). Jest też wiele innych udogodnień, ale o tym na pewno wkrótce napiszę.

W przypadku reklam tworzonych z Instagrama poprzez przycisk „Promuj”, nasza reklama automatycznie pojawi się w 3 umiejscowieniach, czyli: feed (czyli tzw. wall, główna sekcja), IG stories oraz karta eksploruj. Przy podsumowaniu kampanii, tuż przed uruchomieniem promocji możesz podejrzeć jak będzie wyglądała Twoja reklama w każdej z tych sekcji. Oto przykład:

Promocja stories z poziomu aplikacji

Bezpośrednio z aplikacji możemy także promować stories. Mam na myśli wyłącznie relacje, pomijając promocję zdjęcia, które publikujesz w swoim feedzie. Instagram umożliwia nam wspieranie nie tylko aktywnych relacji (kliknięcie w strzałkę na dole relacji), ale także multimediów z przeszłości, które zapisane są w historii. Jak to zrobić?

Możemy promować zarówno materiały statyczne, jak i video zachęcające do obserwacji profilu, jednocześnie nie publikując ich w instagramowym feedzie, co nie wpływa na spójność profilu. Ograniczeniem jest promowanie materiałów zawierających efekty specjalne (np. takie jak naklejki, gify), naruszających prawa lub zbyt odległych w czasie (publikowanych więcej niż 2 lata temu). Po przejściu powyższych kroków, pojawi się analogiczny panel jak w przypadku promocji posta za pomocą przycisku „promuj”. Tak jak w przypadku promocji wpisów publikowanych w feedzie, jesteśmy w stanie przekierować użytkownika bezpośrednio do profilu oraz kierować reklamy do grupy odbiorców podobnych do naszych obserwatorów, a także personalizować targetowania i dostosowywać je do indywidualnych potrzeb.

Zdradzę Ci sekret

Już wiesz jak ustawić promocję posta i relacji z poziomu aplikacji, a teraz przyszedł czas na zapowiadany sekret. Kampanie w aplikacji mobilnej Instagrama nie wymagają dużych nakładów finansowych, a często skutecznie wpływają na pozyskanie nowych obserwatorów. Trzeba przyznać, że w porównaniu do zaawansowanych kampanii implementowanych w Menedżerze reklam, mają znacznie ograniczone funkcjonalności, ale jeśli chcemy przekierować odbiorców bezpośrednio do profilu na Instagramie, ten model działania może okazać się najtrafniejszy. Dlaczego? Tworząc promocję, jedynie przy udziale aplikacji mobilnej Instagrama można kierować reklamy do grupy odbiorców podobnych do tych, którzy obserwują nasz profil (automatyczna). Dodatkowo cel „przejście do profilu”, czyli CTA „Odwiedź profil na Instagramie” (widoczny na podglądzie zamieszczonym powyżej) dostępny jest wyłącznie w aplikacji mobilnej Instagram.

Mam nadzieję, że ten wpis rozjaśnił Ci kwestię tworzenia reklam z poziomu aplikacji. Daj znać jak Ci poszło!

Uściski,

Beata

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *