Modele zakupowe i cele kampanii na Facebooku

Mam nadzieję, że poprzedni wpis ułatwił Ci dopełnienie wszelkich technicznych wymogów i jesteś gotowy do rozpoczęcia swojej przygody z płatną reklamą na Facebooku i Instagramie. Otwierasz konto reklamowe, klikasz na zielony przycisk z plusikiem „Utwórz”. I co teraz?

Weź dwa oddechy i zadaj sobie pytanie: jaki jest Twój cel? Podpowiem Ci. Załóżmy, że pojawiasz się w towarzystwie znajomych-znajomych. Co zrobisz najpierw? No pewnie, że się przedstawiasz i dajesz się poznać nowo poznanym ludziom. Podobnie jest z Facebookiem. Jeżeli jesteś na początku swojej przygody z biznesem lub tworzeniem marki, najprawdopodobniej zależy Ci na tym, aby dać się poznać Twoim potencjalnym klientom. Kolejność jest następująca: znajomość rodzi sympatię, a sympatia zaufanie. A na tym ostatecznie Ci zależy, prawda?

Jakie są modele zakupowe kampanii na Facebooku?

Zanim jednak wybierzesz cel swojej kampanii, powinieneś wiedzieć, że Facebook umożliwia zakup reklam w dwóch modelach: Reach & Frequency (model rezerwacyjny) oraz aukcyjnym (dynamiczne dostosowywanie cen reklamy w czasie rzeczywistym).

Jeżeli nie jesteś dużym reklamodawcą, tj. nie przeznaczasz odpowiednio wysokich budżetów na reklamy, prawdopodobnie nie masz dostępu do pierwszej opcji, czyli kampanii R&F. Jako ciekawostkę zdradzę Ci, że to taki rodzaj kampanii, w którym masz możliwość precyzyjnego zaplanowania zasięgu, częstotliwości, a co za tym idzie wyświetleń. Rezerwujesz sobie pewną grupę na określony czas (max 90 dni) i rozliczasz się za z góry określoną stawkę. Ten typ kampanii stosujemy przy dużych akcjach zasięgowych np. typu launch nowego produktu.

W modelu aukcyjnym wygląda to nieco inaczej. Nie bez powodu w nazwie ma on słowo „aukcja”. Na Facebooku codziennie odbywa się około milarda aukcji. Jako reklamodawca rywalizujesz na niewidzialnej licytacji z tymi, którzy także chcą również pokazać reklamy swoim odbiorcom. System aukcyjny wybiera najlepsze reklamy na podstawie maksymalnych ofert i wyników reklamy (im bardziej dopasowana reklama do określonego odbiorcy, tym większe prawdopodobieństwo, że wygra aukcję). Dlatego tak ważne jest precyzyjne dostosowanie grupy docelowej i optymalizowanie kampanii.

Jeżeli po kliknięciu w przycisk „Utwórz” nad celami kampanii nie pojawia się możliwość wyboru „typu zakupu”, to automatycznie kampania tworzona jest w modelu aukcyjnym. A skoro już wiesz jakie są typy zakupu kampanii, przejdźmy do celów.

Cele kampanii wpływających na świadomość

czyli te, które mają wpływ na zwiększenie zainteresowania Twoimi produktami lub usługami. Stosowane na początku Twojej przygody z płatnymi działaniami. A są nimi:

Świadomość marki: powoduje zwiększenie rozpoznawalności marki, firmy lub usług. Miernikiem może być szacowany wzrost wskaźnika zapamiętania danej reklamy

Zasięg: zapewnia dotarcie z reklamą do jak największej liczby odbiorców w ramach Twojej grupy docelowej

Cele kampanii wpływających na działania

kiedy już zbudujesz swoją rozpoznawalność, czas na zaangażowanie potencjalnego klienta do „brania pod uwagę”, a mają na to wpływ takie cele jak:

Ruch: umożliwia przekierowanie odbiorców do miejsca docelowego, takiego jak witryna internetowa, aplikacja, wydarzenie na Facebooku lub konwersacja w Messengerze

Aktywność: wpływa na uzyskanie większej liczby polubień strony, postów. Pozyskiwanie reakcji na wydarzenia, generowanie komentarzy i udostępnień Twojego contentu

Instalacja aplikacji: pozwala dotrzeć do użytkowników, którzy z największym prawdopodobieństwem zainstalują Twoją aplikację

Wyświetlenia filmu: wyświetlanie reklam użytkownikom, którzy są najbardziej skłonni do obejrzenia materiałów video

Pozyskiwanie kontaktów: umożliwia pozyskiwanie leadów, czyli kontaktów potencjalnie zainteresowanych Twoimi produktami lub usługami

Wiadomości: pozwala zachęcić więcej osób do wysyłania Twojej firmie wiadomości w Messengerze lub Instagram Direct

Cele kampanii maksymalizujących konwersje

na samym końcu tego lejka lub jeśli wolisz – podróży, jest ostateczny dowód zaufania klienta, czyli zakup produktu lub usługi. A jego finalizacje wspierają następujące cele:

Konwersje: wyświetlanie reklam osobom, które z największym prawdopodobieństwem podejmą wartościowe działania, takie jak dokonanie zakupu lub dodanie informacji o płatnościach, w Twojej witrynie, aplikacji lub Messengerze

Sprzedaż z katalogu: pokazywanie reklam zawierających produkty z katalogu sklepu elektronicznego

Ruch w firmie: promowanie fizycznej lokalizacji firmy (np. sklepu, lokalu gastronomicznego) wśród osób znajdujących się w pobliżu

Podsumowanie

Już wiesz jakie modele zakupu oraz cele kampanii oferuje Ci Facebook. Mam nadzieję, że zapoznanie z teorią pozwoli podjąć Ci pierwsze kroki w kierunku utworzenia Twojej pierwszej kampanii na Facebooku lub/i Instagramie. Możesz dopasować swoje cele do opcji systemowych, które proponuje Facebook. Pamiętaj, że jeśli dopiero zaczynasz (tak jak w realu wśród nowo poznanych ludzi), musisz dać się poznać, a nie od razu skupiać się na zaawansowanych kampaniach sprzedażowych. W kolejnych wpisach będę przybliżać Ci te cele i praktyczne możliwości z jakimi się łączą.

Do szybkiego usłyszenia,

Beata

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *