Audyt konta na Instagramie

Postanowiłeś założyć konto na Instagramie i budować społeczność zgromadzoną wokół swojej marki, ale nie masz planu jak to zrobić? A może posiadasz profil od wielu lat, ale „jakoś to wszystko nie gra?”. Prawdopodobnie odpowiedzią na Twoje wątpliwości jest potrzeba przeprowadzenia solidnego audytu. Podobnie jak w przypadku pojazdów, których stan techniczny jesteśmy zobligowani sprawdzić co najmniej raz w roku, tak samo jest i tutaj. Przygotowałam dla Ciebie kompleksowy poradnik, dzięki któremu dowiesz się jak przeprowadzić audyt konta na Instagramie. Zaczynajmy!

Określ swój cel

W jakim celu prowadzisz konto na Instagramie? Czy Twoje działania są zgodne z tym założeniem? Sprzedajesz ręcznie robione świece lub makramy, uczysz biznesu albo jesteś fotografem? Chcesz budować swoją markę, a Twoja społeczność kompletnie nie ma pojęcia czego konkretnie dotyczy Twój profil? Bez planu trudno budować silne konto. Postaraj się wypisać swoje główne założenia i KPI, czyli kluczowe wskaźniki efektywności, które pozwolą Ci zmierzyć sukces w odniesieniu do założonego celu. Jeżeli skupisz się na budowaniu społeczności i zaangażowania wokół Twojego konta, takim wskaźnikiem może być liczba polubień, komentarzy lub wiadomości. Nie fiksuj się na serduszkach i liczbie obserwatorów. Określ jaka jest Twoja misja i krok po kroku ją realizuj.

Postaw na bezpieczeństwo

Zanim ruszysz w podróż zapinasz pasy, prawda? Tak samo jest i tutaj. Bezpieczeństwo przede wszystkim, dlatego tuż przed rozpoczęciem Twojej przygody z budowaniem marki, rozwijaniem, bądź transformowaniem profilu na Instagramie, zadaj sobie kilka pytań:

  • Czy posiadasz uwierzytelnianie dwuskładnikowe?
  • Czy korzystasz z bezpiecznego maila oraz silnego, regularnie zmienianego hasła?
  • Czy nadajesz dostępy do swojego konta na Instagramie aplikacjom zewnętrznym?

Z pomocą w kwestii bezpieczeństwa przyjdzie Ci mój post, który pojawił się na blogu: Jak zabezpieczyć konto na Instagramie przed kradzieżą?

Oceń swój profil i BIOgram

Profil i BIO są unikalną wizytówką. To Twoje kilka(naście) sekund, które mogą sprawić, że użytkownik zdecyduje się zostać z Tobą na dłużej, dlatego to niezmiernie ważne, aby wykorzystać ten czas najlepiej. Pomogą Ci w tym pytania:

  • Czy Twoja nazwa i nazwa użytkownika jasno przedstawiają kim jesteś? Czy zawierają one określenie Twojej działalności?

Pamiętaj, że nazwa i nazwa użytkownika to 2 spośród 4 aktywnych składników na Instagramie, które można wyszukiwać za pomocą lupki. Dlatego też nie warto ich dublować. Zgodnie z regulaminem aplikacji nazwa nie powinna zawierać końcówki .pl/com, a także serii cyfr i znaków, które IG może potraktować jako SPAM.

  • Czy Twoje zdjęcie profilowe kojarzy się z Twoją marką?

To część Twojej identyfikacji wizualnej. Na początku nie musisz mieć wybitnie przemyślanej szaty graficznej, w którą zainwestujesz duże oszczędności. Wystarczy, że zadbasz o zdjęcie, które najtrafniej przedstawi Ciebie lub Twoją firmę. Niech to nie będzie przypadkowa grafika z Internetu lub niewyraźna fotka zrobiona z oddali. Pamiętaj, aby nie zmieniać zbyt często zdjęcia profilowego, Twoi odbiorcy tego nie lubią.

  • Czy Twój profil jest uporządkowany, zawiera wyróżnione relacje, a wśród nich „zacznij tutaj” lub „o mnie”, które pozwalają Cię lepiej poznać?

Jest wiele darmowych programów, które pozwalają tworzyć spójny profil. Plansze do wyróżnionych relacji bez większego wysiłku przygotujesz w Canvie, zdjęcia przerobisz w Snapseed, a ułożenie feedu zaplanujesz w Preview. Planuj działania, to ułatwi Ci realizację Twojej strategii.

  • Czy Twoje BIO mówi o Tobie to, co najważniejsze?

Pamiętaj o poinformowaniu odbiorców czym się zajmujesz, adresie mailowym oraz linku do strony www. Te zagadnienie dokładnie opisuję w artykule: Jak napisać dobre BIO na Instagramie?

  • Czy formaty, które wykorzystujesz są adekwatne do Twoich założeń?

Posty w feedzie, Instagram Stories, Live’y, Instagram Shopping, Instagram TV. Jest wiele kanałów, dzięki którym możesz dać się poznać swoim odbiorcom. Nie musisz być wszędzie, ale warto eksperymentować. Mówi się, że stories są formatem, dzięki któremu najłatwiej buduje się wizerunek i świadomość marki. Wkrótce będzie to na pewno także IG reels, które w Polsce są jeszcze niedostępne. Z kolei jeśli chodzi o sprzedaż, ogromny potencjał ma utworzenie sklepu na Instagramie i oznaczanie konkretnych produktów na zdjęciach.

Zweryfikuj poziom Twojego zaangażowania

Chcesz aby inni angażowali się w Twoje treści, ale czy sam(a) wystarczająco się angażujesz? Instagram to platforma, która opiera się nie tylko na pięknych zdjęciach, ale przede wszystkim na relacjach. Najsilniejsze profile, to nie te, które mają tysiące obserwatorów, ale te, które mają bardzo zaangażowane społeczności. A jaki jest poziom Twojego zaangażowania? Oceń sam(a). Z pomocą przyjdą Ci pytania:

  • Czy odpowiadasz na komentarze i wiadomości, które otrzymujesz?
  • Czy angażujesz się w ciekawe i wartościowe dyskusje?
  • Czy wchodzisz w interakcję z innymi kontami?
  • Czy wspominasz na swoim profilu i w relacjach o innych twórcach, których cenisz?
  • Czy publikujesz treści, które są wartościowe dla Twoich odbiorców?

Dbaj o tych, którzy już teraz tworzą Twoją społeczność. To oni wybierają Twoje produkty, usługi, chcą śledzić Twój rozwój. Kiedy ktoś oznaczy Twoje konto lub produkty w poście bądź stories – doceń to. Napisz wiadomość lub udostępnij w swojej relacji lub feedzie. Pamiętaj: relacje przede wszystkim. I to nie te instagramowe. Tylko międzyludzkie.

Zbuduj strategię wzrostu

Załóżmy, że masz już określony cel, działasz, ale ciągle wydaje Ci się, że stoisz w miejscu. A czy stosujesz tak zwane „strategie wzrostu”, dzięki którym możesz docierać do szerszego grona odbiorców? Pozwól, że zadam Ci kilka pytań:

  • Czy publikujesz regularnie?

Regularność to złota zasada, jeśli chodzi o budowanie zaangażowanej społeczności. Jeżeli publikujesz raz na dwa tygodnie lub w nieregularnych odstępach, Twoi obserwatorzy łatwo o Tobie zapomną. Nie jest tajemnicą, że budowaniu relacji sprzyja regularny kontakt międzyludzki. Warto tworzyć cykle, wyzwania, które przyzwyczają Twoich odbiorców do pewnego rytmu działań. Dodatkowo pamiętaj, że Instagram opiera się na algorytmie, a nieregularne postowanie niestety mu nie sprzyja.

  • Czy promujesz treści z Instagrama w innych kanałach?

Promowanie treści z Instagrama w innych kanałach często daje świetne rezultaty w postaci dużego przyrostu liczby obserwatorów. Ostatnio „hitem” jest reklamowanie swojego instagramowego profilu na Tik Toku, na którym (na razie) dużo łatwiej realizować duże darmowe zasięgi.

  • Czy używasz hasztagów, tagów lokalizacji, aby dać się łatwiej odnaleźć?

Hasztagi nie są najważniejszym elementem Twoich działań, ale warto je wykorzystywać i testować. Pamiętaj, że powinny być one adekwatne do zdjęcia, pod którym lądują. Dobrą praktyką jest miksowanie angielskich i polskich oraz dużych i małych hasztagów. A co z ich liczbą? Możesz użyć maksymalnie 30 #. A skoro możesz, to czemu by nie?

  • Czy współpracujesz z markami/kontami, które są zgodne z Twoimi przekonaniami?

Współpraca z markami, „które myślą podobnie jak Ty” i realizują się w zbliżonych obszarach to świetny sposób na dotarcie do nowych użytkowników. Może warto zrealizować live z twórcą, którego działania są komplementarne do Twoich? Albo zaprosić do współpracy influencerkę, której misja Twojej marki jest szczególnie bliska? Nie angażuj się we współprace, które nie są zgodne z Twoimi przekonaniami. Wtedy zawsze pozostaje niesmak. A nie chcesz stracić zaufania odbiorców, prawda?

  • Czy wspierasz płatnie swoje treści?

Prawidłowo ustawione i optymalizowane kampanie mogą istotnie wpłynąć na rozwój Twojego konta na Instagramie. Niestety nie ma możliwości optymalizowania kampanii pod obserwowanie profilu na Instagramie (tak jak pod polubienia na FB), ale jest na to wiele innych sposobów. Promowanie treści pozwala docierać do grup, które są potencjalnie zainteresowane Twoimi produktami lub usługami, dlatego warto je wziąć pod uwagę w strategii.

  • Czy promujesz produkty innych firm?

Pamiętaj, że jeśli co drugie zdjęcie na Twoim koncie to reklama jakiegoś produktu, to niestety nigdy nie będziesz wiarygodna/y dla swoich odbiorców. Reklamowanie innych nie jest złe, ale warto je także dobrze przemyśleć.

Analizuj dane

Nie opieraj się na przypuszczeniach, a na statystykach. Taki panel, jest dostępny na każdym koncie profesjonalnym. Analiza statystyk jest niezbędna do podejmowania właściwych kroków związanych z rozwojem konta. Pozwala określić kim jest Twoja grupa docelowa, o której najlepiej postować, aby docierać do jak największego grona odbiorców, jakie treści są najbardziej interesujące dla Twoich odbiorców.

  • Czy co najmniej raz w tygodniu analizujesz swoje statystyki?
  • Czy wiesz jaka jest Twoja grupa odbiorców i na tej podstawie tworzysz angażujące treści?
  • Czy wiesz jaki engagement rate (wskaźnik zaangażowania) ma Twoje konto?
  • Które posty są najchętniej zapisywane przez Twoich odbiorców?

O metrykach, które warto analizować także popełniłam artykuł i zachęcam Cię do zapoznania się z nim: Metryki, które warto analizować, aby budować silny profil na Instagramie.

Podsumowanie

Podzieliłam się z Tobą kompleksowym poradnikiem, który pozwoli Ci przeprowadzić solidny audyt Twojego konta na Instagramie. Mam nadzieję, że dzięki niemu rozwiniesz skrzydła! A jeśli uważasz, ze ten post był przydatny, podziel się proszę nim z kimś, komu również może pomóc. 🙂

Do następnego,

Beata

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *