Budowanie marki w internecie

Choć internetowe biznesy istnieją w naszej świadomości od lat, mam wrażenie że to ostatnie 3-4 lata sprawiły, że onlajny dla wielu osób stały się sposobem na budowanie marki w internecie. Z pewnością duży wpływ na to miała pandemia. Infrastruktura mocno się rozwinęła, ponieważ takie było zapotrzebowanie. Jednocześnie tworzenie „czegoś” i udostępnianie tego w sieci stało się jedyną formą zarobkowania lub… możliwością na zmianę kierunku działania i ścieżki kariery.

Budowanie marki w internecie jako proces

Budowanie marki w internecie brzmi jak bardzo poważny proces. I cóż, jest nim, ale moim zdaniem jest osiągalne dla każdego, kto ma pomysł, chęć do działania i potrafi konsekwentnie pracować. Chcę część najbliższych wpisów na blogu poświęcić właśnie budowaniu marek internetowych.

Mój plan jest taki, aby unikać streszczania znanych teorii marketingowych z liczbami i literami w nazwach – takich treści jest w internecie sporo. Blog to nie studia z zarządzania. Praktyczne podejście to czasami zrobienie kroku w tył, pozwolenie sobie na czas do namysłu i zweryfikowanie planów – tak, by móc działać w zgodzie ze sobą. Budowanie marki rozpocznij na solidnych fundamentach.

Zanim zacznę pisać o tym, na co warto zwrócić uwagę na początku swojej internetowej drogi, krótko zdefiniuję markę. Ten wyraz bardzo często w kontekście internetu „zlepiamy” z określeniem osobista. Albo kojarzymy z najbardziej rozpoznawalnymi znakami towarowymi na świecie.

Marka w internecie – czym jest

Marka to całokształt działań – to, co widać, i to, z czym się firma kojarzy. Marka osobista „sygnowana” jest twarzą czy nazwiskiem, utożsamiana z osobą, która ją stworzyła. Co oczywiście nie oznacza, że w logo musi być portret, a w nazwie nazwisko.

Marką może być też e-commerce, którego właściciela nie kojarzymy jako konsumenci z nazwiska czy twarzy, ale samą firmę rozpoznajemy jako mającą określoną ofertę, świetny serwis i ciekawe rozwiązania komunikacyjne. Nie będzie zatem dużym nadużyciem, jeśli napiszę, że marka to po prostu działalność w określonym celu, pod konkretnym szyldem i ciągłe dbanie o to, by firma się rozwijała. Skalowanie nie musi być drastyczne – wszystko zależy od celu i wartości marki.

Marka w internecie – nie tylko nazwa i konto na Instagramie

Przestrzeń internetowa ma swoje wymagania, ale nie czarujmy się – lokalny ryneczek z warzywami również je ma. Rozwiązania, które sprawdzą się w jednym miejscu, niekoniecznie będą trafione w innym. Jeśli decydujesz się na działanie w internecie, weź pod uwagę nie tylko plusy (możliwość docierania do większej liczby klientów czy praca z niemal dowolnego miejsca na świecie), ale również wyzwania.

Przy całej wygodzie pracy w sieci, warto też pamiętać o tym, że konkurencja jest spora, a budowanie marki w internecie, czyli de facto firmy – w każdych warunkach i okolicznościach – to proces i dość żmudna robota. Nie ma gwarancji sukcesu i dróg na skróty, nawet jeśli istnieje szereg ułatwień.

Nie ma przesady w określeniu budowanie marki w internecie – to układanie kolejnych klocków. Im bardziej się przyłożysz i w skupieniu będziesz realizować kolejne kroki, tym sprawniej będzie się rozwijać Twoja marka. I to jest uniwersalna zasada – bez względu na to, gdzie i jaki biznes tworzysz.

Strategia budowania marki w internecie

W domyśle piszę o budowaniu marki (osobistej czy firmowej) w kontekście komercyjnym. Ale ponieważ za chwilę będę mówić o celu działania, nie sposób nie wspomnieć o tym, że marką mogą być również organizacje non-profit, czyli takie, które nie są nastawione na zarabianie pieniędzy. Mogą to być różnego typu fundacje, instytucje artystyczne, kulturalne czy edukacyjne albo wydarzenia (na przykład festiwale). Marką jest również partia polityczna, która stara się uzyskać odpowiedni wynik w wyborach. Za tym idą co prawda pieniądze, ale… nie brnijmy w to. 😉

Strategia powinna uwzględniać minimum trzy kwestie:

  • cel działania wspierany przez wartości marki,
  • grupę docelową,
  • metody działania i rozwoju (taki długofalowy plan).

Uwzględniając powyższe zmienne, można przejść do określenia szczegółowej oferty. Z pewnością sam pomysł na produkt lub usługę w większości przypadków stanowi punkt wyjścia. Ale zanim zostanie dopracowany i dookreślony, powinna powstać strategia, czyli fundament działalności. To najlepszy sposób na spójność i konsekwentny rozwój, o których jeszcze wspomnę.

Budowanie marki w internecie – pierwsze kroki

Gdy wiesz już, po co, dla kogo i jak chcesz działać, pora na nadanie temu planowi realnych kształtów, kolorów i wysłanie w świat odpowiedniego przekazu. Nie będę przekonywać nikogo, że wydanie grubych tysięcy na identyfikację wizualną to absolutny must be done i niezbędna inwestycja w rozwój.

Ale skoro masz już strategię i wiesz, jak powinna być postrzegana Twoja marka, postaraj się skutecznie docierać do osób, które są Twoimi potencjalnymi klientami. W zależności od założeń można różnie rozłożyć akcenty. Ale jeśli działasz w sieci, zadbaj o:

  • spójność i rozpoznawalność pod względem wizualnym,
  • własną stronę internetową, jako miejsce, nad którym to Ty masz kontrolę i do której masz dostęp,
  • profile w wybranych (!) mediach społecznościowych,
  • plan działania i komunikacji – najlepiej realny zamiast takiego, który pozostanie tylko planem, bo jego realizacja będzie zbyt wymagająca.

Budowanie marki w internecie – dbaj o świadomość swojej marki

Piękna strona internetowa czy nowi obserwujący pozyskani w ramach płatnych kampanii to nie powód, żeby odpuszczać. Budowanie marki właściwie się nie kończy. Nie piszę tego, żeby kreować atmosferę ciągłego zagrożenia, ale tak,  konkurencja nie śpi. Poza tym ciągle pojawiają się w sieci nowe osoby, z nowymi pomysłami – a uwaga odbiorców nie jest nieograniczona.

Dbaj o to, by klienci i potencjalni klienci wiedzieli, że działasz. Wykorzystuj do tego komunikację organiczną, kolejne produkty, rozszerzanie katalogu usług, płatną reklamę, współprace, networking. Postaraj się wypracować rytm, który pozwoli Ci nie złapać zadyszki, a jednocześnie sprawi, że Twoje działania będą oczekiwane przez społeczność. Wiem, łatwiej powiedzieć niż zrobić. Ale na tym też, między innymi, polega budowanie marki i odnajdywania swojego miejsca w przestrzeni internetu.

Spójność jako sposób na budowanie silnej marki

W dbaniu o świadomość marki z pewnością pomaga spójność działań. I nie chodzi tylko i wyłącznie o korzystanie z tych samych kolorów w komunikacji wizualnej, choć tak, to też jest jeden ze sposobów.

Współcześnie żyjemy w szumie komunikacyjnym i trudno przebijać się wciąż od nowa do świadomości odbiorców. Im szybciej zaczną kojarzyć się z konkretnymi elementami przekazu, tym większa szansa, że wychwycą Twoje komunikaty w gąszczu codziennych informacji.

Postaw na czytelne, charakterystyczne logo, realizuj plan contentowy, wypracuj swój język komunikacji. Nie ma raczej szansy, że trafisz w gust wszystkich, do których dotrzesz. Ale z częścią Twoja komunikacja będzie rezonować. Dbaj o nich, dostarczając im jakościowe treści, pozytywne emocje, estetyczne rozwiązania techniczne i komplementarną ofertę. Nie musisz wszystkiego robić samodzielnie – nawet nad markami osobistymi pracują często całe zespoły, w których każdy wykonuje najlepiej jak potrafi to, na czym się zna.

Marka to efekt twórczej energii, ale też wypadkowa przekonań i marzeń. Spójność działania nie ma oznaczać nudy, ale dbałość o regularne zapewnienie odbiorców, że nadal istotne są dla marki te wartości, które komunikowała do tej pory. A za słowami muszą iść czyny.

Budowanie marki w internecie – stwórz plan działania

Omówione przeze mnie zagadnienia to zarys budowania marki. I choć jest kilka uniwersalnych zasad, bez których trudno ruszyć z miejsca, zachęcam do zwracania uwagi na indywidualne uwarunkowania.

Nie ma jedynie słusznych rozwiązań. Takie same lub bardzo podobne rzeczy możesz osiągać jako marka osobista i marka firmowa. Wybór ścieżki musi być uwarunkowany Twoim celem i możliwościami, ale warto również wziąć pod uwagę zapotrzebowanie rynku. Lubię przykład o niszy. Masz pomysł na produkt lub usługę, których nie ma na rynku? Świetnie! Ale tym bardziej zastanów się, dlaczego tak się dzieje. Może wcale nie ma na nią zapotrzebowania?

Budowanie marki w internecie. Zamiast podsumowania

Jeśli myślisz o stworzeniu marki i działaniu w internecie, mam kilka małych rad. To rodzaj luźnej checklisty, do której można wracać na bardzo różnych etapach – nie tylko gdy tworzysz markę od podstaw, ale też gdy wprowadzasz kolejne produkty, rozszerzasz zespół czy chcesz nieco zmienić kierunek działania.

Pytaj: siebie i innych – różne perspektywy pozwolą maksymalnie dopracować Twój plan.

Obserwuj internet i inspiruj się, ale nie licz na to, że skopiowanie czyichś działań kropka w kropkę pozwoli Ci odnieść podobny sukces. Może być wręcz przeciwnie.

Nie śpiesz się, badaj i sprawdzaj. Opieraj się na konkretach, a nie na przeczuciach. Budowanie marki w internecie jest łatwiejsze dzięki analizie danych, choćby statystyk strony i mediów społecznościowych.

Pamięta jednak, żeby od analizowania w końcu przechodzić do działania – gadanie przyniesie efekty tylko wówczas, gdy Twoja marka to podcast. 😉

Ciesz się z entuzjastycznych opinii, ale nie puszczaj mimo uszu sceptycznych głosów – nie wszystkie muszą pochodzić od krytykantów.

I pamiętaj: budowanie marki w internecie to proces, który wymaga regularności i uwagi. Nic nie będzie trwało tylko siłą rozpędu. 


Interesuje Cię budowanie marki w internecie? Chcesz od początku działać mądrze i wybierać usprawnienia, które aktywnie będą wspierać Twój biznes? Zachęcam do przeczytania tekstu, w którym podaję 5 porad na start.

A do szybkiej kawy polecam moją Rolkę na IG – poznaj 3 powody, dla których warto korzystać ze sztucznej inteligencji w biznesie.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *