Targetowanie kampanii na Facebooku

Jeżeli dopiero zaczynasz przygodę z promowaniem swoich produktów lub usług, na pewno zastanawiasz się jakie są możliwości targetowań w kampaniach reklamowych. To drugi krok przy implementacji, ale uwierz mi, jest on niesamowicie ważny. Kiedy już wybierzesz typ zakupu, cel, timing oraz budżet kampanii, czas na określenie grupy odbiorców. Prawidłowo dobrane targetowanie ma ogromny wpływ na sukces Twoich działań promocyjnych. W tym artykule przybliżę Ci jakie są główne możliwości targetowań kampanii na Facebooku i Instagramie. Zagadnienie rozwinę także w kolejnych wpisach, ponieważ jak na pewno zauważysz, jest to obszerny temat.

Jakie są 3 główne rodzaje targetowań na Facebooku i Instagramie?

Targetowanie po danych z Facebooka

które obejmuje:

  • lokalizację – do wyboru mamy: miejscowość, kraj oraz kod pocztowy. W tym miejscu można jednocześnie wgrać lokalizacje zbiorcze, czyli listę kodów lub miejscowości. Należy zwrócić szczególną uwagę na poprawność danych (FB często błędnie zaznacza lokalizacje w przypadku zbiorczego wgrywania danych). Jeżeli chcesz precyzyjnie oznaczyć obszar emisji, możesz użyć pinezki, wybrać promień lub wykluczyć poszczególne lokalizacje.
  • wiek i płeć
  • szczegółowe opcje targetowania, czyli: zainteresowania, zachowania oraz demografię – to bardzo szeroki zbiór cech i zachowań zawierający m.in. takie dane jak: wykształcenie, wydarzenia z życia, różne obszary związane z życiem prywatnym i rozrywką, a także podróże czy nawyki zakupowe. Facebook często aktualizuje pulę zainteresowań i zachowań, dlatego warto na bieżąco śledzić możliwości
  • języki
  • połączenia – umożliwiają dotarcie do osób, które wykazywały zaangażowanie wobec Twojej strony na Facebooku, aplikacji lub wydarzeń. Dzięki nim możesz kierować komunikat reklamowy np. wyłącznie do Twoich fanów na FB lub do tych, którzy korzystają z Twojej aplikacji

Pamiętaj, że istnieje możliwość zapisania grupy odbiorców. Jeśli często korzystasz z określonego targetowania, usprawni to proces tworzenia kampanii.

Custom Audience, czyli grupy niestandardowych odbiorców

są tworzone na podstawie listy klientów, którzy weszli w interakcje z Twoją firmą. Zawierają informacje pozostawione przez Twoich odbiorców (e-mail, numer telefonu i adres) i przekazane do Facebooka. Jak to działa? Na początku informacje są haszowane przez system (przed ich wykorzystaniem). Następnie zostają one dopasowane do profili na Facebooku, dzięki czemu można wykorzystać je podczas tworzenia kampanii.

Grupy niestandardowych odbiorców możesz tworzyć na podstawie informacji pozostawionych w Twoich źródłach, takich jak witryna (dzięki prawidłowo wpiętemu pikselowi na stronę www), aplikacja czy baza CRM. Drugą opcją jest wykorzystanie źródeł Facebooka. To dzięki nim będziesz mógł targetować kampanie do osób, które np. otworzyły formularz kontaktowy, ale nie pozostawiły leada lub angażują się w Twoje treści na Instagramie. Pamiętaj, że niestety nie ma możliwości utworzenia grupy CA z osób, którzy są obserwatorami Twojego instagramowego profilu. Custom audience świetnie sprawdza się w przypadku kampanii remarketingowych. Wkrótce napiszę o tym artykuł, a grupy niestandardowych odbiorców i możliwości ustawień systemowych opiszę tam nieco szerzej.

Bliźniacy behawioralni, czyli grupy podobnych odbiorców (look-a-like)

Na podstawie grup custom audience tworzy się grupy bliźniaków demograficzno-behawioralnych. Jeśli chciałbyś utworzyć grupę użytkowników podobnych do tych, którzy już kupili Twoje produkty – dobra wiadomość! Możesz to zrobić. 🙂

Tak jak widzisz na załączonym screenie, istnieje możliwość wyboru wielkości grupy odbiorców: od 1% do 10%. W skrócie mówiąc: im wyżej przesuwasz suwak, tym grupa lal jest szersza, a jednocześnie mniej zbliżona do Twoich odbiorców. Tworząc bliźniaków behawioralnych należy pamiętać o tzw. „zasadzie złotego środka”. Z mojego doświadczenia wynika, że najlepiej performującymi grupami LAL są te od 1-3%. No maksymalnie 5%.

W ramach ciekawostki zdradzę Ci, że grupy custom audience oraz look-a-like można dodatkowo zawężać o targetowanie po danych z Facebooka, czyli np. lokalizację, płeć, wiek itd. Dobrą praktyką jest nie ograniczanie ich, ponieważ same w sobie dotyczą ściśle określonych użytkowników, które są dla nas cennym źródłem.

Podsumowanie

Pokazałam Ci zarys możliwości związanych z targetowaniem kampanii na Facebooku i Instagramie. Będę rozwijać ten temat w kolejnych wpisach, dlatego jeżeli chciałbyś więcej dowiedzieć się jak prawidłowo targetować kampanie i w pełni wykorzystywać potencjał ekosystemu Facebooka, zachęcam Cię do pozostania w kontakcie!

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *