Ilustracja do tekstu Skuteczny tekst reklamowy. Kobieta siedzi przy biurku i pisze odręcznie w notesie. Obok stoi laptop i filiżanka kawy.

Pytanie o to, co jest ważniejsze: kreacja czy tekst reklamowy, pojawia się w miarę regularnie wśród osób, które przygotowują swoją pierwszą kampanię. Odpowiedź może w pierwszej chwili rozczarowywać, ale pozostaje niezmienna: obie te rzeczy są równie istotne. Przede wszystkim dlatego, że wspólnie stanowią całość. Przyznaję, skuteczny tekst reklamowy może sprawiać nieco więcej trudności. Ale jest też dobra wiadomość. Opowiadania o własnych produktach lub usługach oraz komunikowania reklamowego można się nauczyć.

Skuteczny tekst reklamowy – dlaczego jest tak istotny

Warto pamiętać o tym, że to prawdopodobnie kreacja w wielu przypadkach odpowiada za przykucie uwagi. Ale dopiero tekstem można ją utrzymać i przekonać odbiorcę do dalszego działania. Nie zawsze jest to zakup. Dzięki reklamie można budować listę mailingową, zachęcać do odwiedzenia strony czy profilu na IG, promować eventy, webinary lub darmowe szkolenia.

Myśląc o reklamie, koncentruj się na złożeniu kreacji i copy w jak najlepszy przekaz. Taki, który będzie  umożliwiał realizowanie określonego celu. Rezygnując z jakości któregokolwiek z elementów, ryzykujesz, że finalny efekt po prostu nie będzie działał.

Cechy dobrego copy reklamowego

Tekst spełnia w reklamie określone zadania. Pozwala rozszerzyć przekaz zawarty w kreacji, wprowadzić szczegółowe informacje, zachęcić odbiorcę do wykonania bardzo konkretnych działań.

Na co zatem zwrócić uwagę, przygotowując copy do reklamy?
Skuteczny tekst reklamowy powinien:

  • rozwiązywać problem lub odpowiadać na potrzebę,
  • intrygować lub/i inspirować,
  • być dopasowany do etapu lejka,
  • zawierać CTA.

To cechy uniwersalne – bez względu na cel reklamy i grupę, do której starasz się dotrzeć. Oczywiście, w zależności od rodzaju swojej kampanii możesz różnie rozkładać akcenty, kłaść nacisk na inne rzeczy. Najistotniejsze jednak, aby przygotowując kreację i copy, wejść w buty odbiorcy. Ale o tym na końcu. Na razie omówię te cztery cechy, bez których, moim zdaniem, skuteczny tekst reklamowy nie może się obyć.

Skuteczny tekst reklamowy komunikuje pomoc

Co to znaczy? Że rozwiązuje problemy lub odpowiada na potrzeby. Problem lub potrzeba mogą być uświadomione, ale zdarza się, że produkt czy usługa stanowią rozwiązanie czegoś, co wcześniej nie zostało zdefiniowane. Komunikat w tekście reklamowym ma za zadanie przekazać odbiorcy, że oferujesz coś, co sprawi, że ten problem zniknie, a potrzeba zostanie zaspokojona.

Jeśli reklama, a w jej ramach także tekst, pozwala odbiorcy znaleźć rozwiązanie, niejako z automatu rozpoczyna się skomplikowany proces budowania zainteresowania i zaufania do marki. Nie zawsze od razu nastąpi zakup. Ale zaistnienie w świadomości potencjalnego klienta jako odpowiedź na problem lub potrzebę to bardzo istotny element ścieżki zakupowej.

Reklamą można również tę świadomość podtrzymywać. Przez powtarzalność ludzki mózg utrwala sobie określone komunikaty. Nawet jeśli problem lub potrzeba nie są palące w danym momencie, odbiorca zaznajomiony z przekazem marki prawdopodobnie będzie utożsamiał możliwe rozwiązania z konkretnym produktem lub usługą. I gdy nadejdzie odpowiedni czas, przypomni sobie o istnieniu tego konkretnego rozwiązania.

Skuteczny tekst reklamowy intryguje lub inspiruje

Zainteresować można na różne sposoby. W reklamie warto postawić na pozytywne emocje. Omówione przed chwilą rozwiązywanie problemu lub odpowiadanie na potrzebę najlepiej realizować przez intrygowanie albo inspirowanie do działania. Można również robić jedno i drugie. 😊

Aby intrygować lub inspirować, możesz wykorzystać szereg sposobów. Na przykład stworzyć niebanalny opis, wyjawić jakiś sekret lub opowiedzieć coś szczególnie zapadającego w pamięć. Nawet w tak niewielkich formach przekazu jak reklamowe copy sprawdza się storytelling.

Dzięki tym cechom tekstu reklamowego odbiorca po raz kolejny ma szansę skojarzyć markę z czymś pozytywnym. Dzięki temu zapamiętuje ją i dobrze kojarzy. 

Skuteczny tekst reklamowy jest dopasowany do etapu lejka

Przemyślana, dobrze zaprojektowana i przetestowana automatyzacja to absolutna podstawa! Skuteczny tekst reklamowy powinien być możliwie najlepiej spersonalizowany. Gdy w ramach działań remarketingowych zwracasz się do osoby, która zna już markę, spróbuj podkreślić fakt, że kiedyś już była na stronie i coś konkretnego przykuło jej uwagę.

Styczność z marką powinna być w miarę częsta – ale nienachalna. I za każdym razem klient powinien otrzymywać przemyślany, dopasowany do sytuacji i stopnia znajomości komunikat. Powtarzalność co prawda pomaga utrwalać konkretne informacje, ale gdy wkrada się nuda i schematyczność, ludzki mózg zaczyna pomijać takie komunikaty.

Skuteczny tekst reklamowy zawiera CTA

Niby oczywiste, prawda? A jednak zdarza się, że wezwanie do działania dodajemy bez uprzedniej analizy. Czy lepsze jakiekolwiek niż żadne? Być może tak, ale CTA to przysłowiowa wisienka na torcie. Call to action musi pasować do całości komunikatu.

Nie jest wcale prostym zadaniem przygotować prosty komunikat, który w odpowiedni sposób zachęci odbiorcę do wykonania konkretnej czynności. Zwykłe „Zobacz więcej” czy „Kup teraz” mogą się sprawdzać, bo to jasne komunikaty. Ale nie stosuj ich zamiennie tylko po to, by cokolwiek pojawiło się na buttonie.

Skuteczny tekst reklamowy – o czym jeszcze pamiętać

Jako twórcy „żyjemy” swoimi produktami i usługami. I trudno nam czasem uwierzyć, że mimo szerokiej komunikacji, działań organicznych czy rozbudowanych kampanii nawet osoby obserwujące profil na IG niekoniecznie od razu rozpoznają logo czy nazwę albo kojarzą nazwisko twórcy.

Dlatego tak istotne jest, aby copy kierowano do konkretnej grupy odbiorców było kompleksowe i przekazywało w klarowny sposób najważniejsze informacje. To zdecydowanie bezpieczniejsza taktyka niż operowanie skrótami myślowymi i liczenie na to, że nazwa, tytuł czy logo wystarczą, by każdy domyślił się, kim jesteś i co oferujesz.

Wspomniałam o wchodzeniu w buty odbiorcy. Załóżmy, że klika w Twoją reklamę. I co dzieje się dalej? Czy poruszanie się po landing page’u, profilu czy innym miejscu, do którego odsyłasz, jest intuicyjne? Czy dostaje komplet niezbędnych informacji? Wie, jakie kroki wykonać, aby obietnica z reklamy została zrealizowana? Nie pozwól, by pozytywne wrażenie rozbiło się o techniczne niedociągnięcia.

Moim zdaniem tekst reklamowy warto skonsultować – zapytać zaufane osoby, czy komunikat w nim zawarty jest jasny i zrozumiały.

Absolutnie wystrzegaj się w copy reklamowym treści obrażających lub wykluczających. Nie polecam również budowania przekazu na złych emocjach – takich jak strach, niechęć, wstyd. Internet to nasza wspólna przestrzeń i warto dbać o nią na każdym kroku.


Jeśli interesuje Cię temat reklam, polecam uzupełnienie tego wpisu – nieco starszy, ale nadal aktualny tekst o tworzeniu kreacji reklamowych. Zajrzyj też na mój profil IG, tam często dzielę się praktycznymi poradami dotyczącymi reklam.

A jeżeli ciągle myślisz, by zgłębić wiedzę na temat reklamy na IG i szukasz kompleksowego kursu video, zajrzyj do sklepu i sprawdź produkt, w którym uczę, jak szybko i skutecznie rozwijać konto oraz budować zaangażowaną społeczność.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *